Розробка позакласного заходу
Привітання-звернення до учнів із нагоди відкриття декади української мови та
літератури
Мета заходу: націлити учнів до
усвідомленої участі в заходах декади української мови та літератури; сприяти формуванню національної особистості; виховувати
повагу до рідного слова
Учень 1-ий: Увага! Увага! Говорить радіостанція
«Ехо ліцею». Ми ведемо
репортаж із
майданчику, на якому відбувається відкриття декади української мови та
літератури в Шосткинському навчально-виховному комплексі: спеціалізована школа
І-ІІ ступенів ліцей
Учень 2-ий: Декаду в школі відкриваєм,
Бо добру звичку всі ми
маєм,
Щоб мову рідну всім нам
знати
Й літературу пізнавати,
Потрібно в школі про це
дбати.
Учень 3-ій:
А наша мова солов’їна – тож Україна!
А Україна – це небо
блакитне,
А в тім небі зірки золоті,
Сяють нам з високості
привітно
Ці два кольори – ніжні й
прості.
Україна – це жовта пшениця
І блакитні волошки в ній.
Угорі небозвід оксамитний,
А внизу – колосисті поля.
Край вітчизняний, край наш
привітний –
Рідне слово і рідна земля.
Учень 4-ий:
Але не завжди рідне слово звучало на рідній землі.
Тож давайте разом
пригадаєм,
Що ми маєм знати й пам`ятать.
Чим ми плачем, мучимось,
страждаєм,
За що світ нас стане
поважать.
Учень 5-ий:
Ви зустрічали слово – ЛІНГВОЦИД?
Це слово вбивство,
вбивство мови, слова,
Біль гноблення народів.
Серце, цить!
Вершина це потворна
двоголова...
Учень 6-ий: Слухайте всі, як нищили слово
вкраїнське,
Як хотіли поставити на
коліна твоїх прадідів,
А отже, й тебе!
Слухайте всі, й зробіть
усе для того,
Щоб така загроза
ніколи не навис
Над нашою барвінковою,
Над нашою малиновою,
Над нашою солов’їною
мовою.
Учень 7-ий: 1690 рік. Собор православної церкви засудив книжки Петра
Могили,
Лазара Барановича та інших, наклавши на них прокляття та анафему лише за те, що
вони були написані українською мовою.
Учень 8-ий: 1696 рік. Ухвалою
сейму у Варшаві українська мова виводиться
З офіційного вжитку на
українських землях.
Учень 9-ий: 1720 рік. Вийшов указ
Петра І про заборону друкувати в Україні
будь-які книжки, крім церковних. Та й ті можна було друкувати лише
російським варіантом церковнослов’янської мови.
Учень 10-ий. 1862 рік.
Ліквідовано українські недільні школи.
Учень 11-ий. 1863 рік. Циркуляром
міністра внутрішніх справ П.Валуєва
заборонено видавати підручники, літературу для народного читання та
книжки релігійного змісту українською мовою.
Учень 12-ий. 1876 рік. Указ Олександра ІІ (ЕМСЬКИЙ УКАЗ) заборонено
ввозити з-за кордону будь-які книжки й брошури, писані «малоросійським
наріччям», а також друкувати українською мово. Оригінальні твори й переклади,
крім історичних памяток, при цьому з неодмінним додержанням російської
орфографії.
Учень 1-ий: 1884 рік. Заборона
українських театральних вистав.
Учень 2-ий: 1892 рік. Заборона
перекладати російські твори українською мовою.
Учень 3-ий: 1938 рік. «Про
обов’язкове вивчення російської мови в неросійських школах України»
Учень 4-ий: 1988 рік. Уряд видав постанову, яка закріпила російську
мову в статусі офіційної загальнодержавної мови на теренах тодішньої СРСР.
Це лише невелика частина численних заборонних документів, спрямованих на
нищення української мови.
Учень 5-ий: Та як же нам жити на
рідній землі,
Щоб люди довіку щасливі
були,
Щоб мова народна в повазі
була,
Від роду й до роду між
нами жила.
Учень 6-ий: Старайтесь на світі
прожити лиш так,
Щоб завжди про вас
пам’ятали.
Про ваше прекрасне і чесне
життя
Народні пісні розказали.
Учень 7-ий: Учися, дитино, бо вчитися треба!
Учися, голубко, хай розум
не спить,
Хай серце, і доля, і дух
росте в силу,
Хай книжка розкрита любові навчить.
Учень 8-ий: Учися, дитино, бо
доля не мати,
Шукать її треба, сама на
прийде;
Лиш той її має, той щастя
зазнає,
Кому розум серцем в
голівці зійде.
Учень 9-ий: Учися, дитино, знання
ж ті потрібні
Твоїй Батьківщині у горі й
біді.
Найкращий рятунок їй –
дітоньки рідні,
То як же невдячним
лишатись тобі?
Учень 10-ий:
Не цурайся мови, яку чуєш нині,
Не згуби, то мова
прадідів твоїх,
Бо зректися мови, що
жила віками,-
То забуть народ свій,
даль його доріг
Учень 11-ий: Торуй ти шляхи через хащі
безлюдні,
У натовпі йди, пробивайсь до мети,
Хай будуть надбання незграбні і скудні,
Та зможеш корисним стать також і ти.
Учень 12-ий:
Тож ми декаду щойно відкриваєм,
В Шевченкову країну поспішаєм,
Чекають нас і конкурси
й розваги –
Тож всім бажаєм творчої
наснаги.
Комментариев нет:
Отправить комментарий